rechter hersenhelft

Ik zie kabouters door het gras lopen!

Ken je dat, je staat ergens te wachten en je bedenkt wat je in die tussentijd allemaal had kunnen doen. Irritant.

Ga de komende tijd eens proberen om die tijd te benutten met kinderlijk denken. Zie roze kippen door de supermarkt lopen of kaboutertjes op het gras. Denk zo beeldend mogelijk. Je rechter hersenhelft wordt hier vrolijk van.

 

tevreden

Tevreden zijn

We zijn vaak op zoek naar beter en/of meer. Probeer eens te ontspannen. Je mag gewoon tevreden zijn met wat je hebt. Richt je aandacht hier op en wees dankbaar.

Doe dit iedere keer als je beter en/of meer wilt.

Water swift

Water swift

Doe eens een water swift

Deze oefening hoef je eigenlijk maar 1 keer te doen. Tenzij je natuurlijk heel veel wilt veranderen in en buiten jezelf.

Neem 1 ding dat je graag anders wilt in je leven. Voor de 1 is dat in de relatie, voor de ander financieel of in het werk.

Neem 2 glaasjes. Vul 1 glas met water en laat de andere leeg.

Neem 2 papiertjes die je op de glazen kunt plakken.

Schrijf op het ene papiertje met een paar woorden hoe je situatie nu is. Bijvoorbeeld ‘geldgebrek’.

Schrijf op het andere papiertje hoe je het graag zou zien.

Bijvoorbeeld ‘financieel blij’.

Plak het eerste papiertje en plak die op het glas gevuld met water.

Plak het tweede briefje op het legen glas.

Kijk nu naar het gevulde glas en voel hoe het nu is.

Kijk daarna naar het legen glas en zie en voel hoe het zou zijn als je financieel blij zou zijn.

Als je dit gedaan hebt gooi je het water over van het ene glas in het andere. Daarna drink je het op terwijl je bedenkt hoe het is om financieel blij te zijn.

Zeg dankjewel voor dat wat er al is. 😉

Kruisloop

Kruisloop

Een bekende oefening om beide hersenhelften samen te laten werken is de Kruisloop.

Ga rechtop staan en trek je linkerbeen op. Tik met je rechterhand je knie maan. Trek nu je rechterbeen op en tik met je linkerhand je knie aan. Herhaal dit 20 keer. Doe deze oefening ’s morgens als je uit bed komt of ’s avonds voor het slapen gaan.

Positieve omgeving

Angst, stress en woede zijn negatieve emoties, en sluiten het oplossingsgerichte denkvermogen van je hersenen af.

Nog een keer: Angst, stress en woede zijn negatieve emoties, en sluiten het oplossingsgerichte denkvermogen van je hersenen af.

Als je omgaat met mensen die negatief gestemd zijn versterkt dat ook jouw negatieve emoties.

Ga daarom eens een tijdje met mensen om die positief en dankbaar zijn en mijd mensen die alleen maar negatieve dingen in het leven zien. Is dat voor jou door omstandigheden niet mogelijk, ga dan zo veel mogelijk wandelen op het strand of in het bos. Probeer een te zijn met de natuur. Haal positieve herinneringen voor de geest die jou vrolijk maken.

Meer bewegen

Bewegen is gezond. Dat weten we allemaal. Stap daarom eens wat meer op de fiets en ga wat meer wandelen. Dat stimuleert je spieren en bloedsomloop waardoor je meer zuurstof in je bloed krijgt. En dat maakt je gezonder, fitter en energieker.

 

Dankbaar voor?

Een hele makkelijke oefening die voor iedereen te doen is.

Schrijf op een paar memo’s de volgende vraag;

Wat heb ik waar ik dankbaar voor ben?

Hang deze op plekjes waar je regelmatig komt (keuken, toilet, slaapkamer, computer op werk, auto).

Iedere keer als je dit ziet bedenk je waar je dankbaar voor kunt zijn.

Thats it!

Gezonde voeding

Een oefening over voeding

Begin iedere dag met het drinken van een glas water.

De rest van de dag bedenk je bij alles wat je eet of drinkt of je het echt nodig hebt of dat je het kan vervangen door iets gezonders.

Dus als je een koekje wilt pakken, bedenk je wat je daarvoor in de plaats kunt nemen. Een banaan of een komkommer bijvoorbeeld.

Stop met mopperen

Stop met mopperen

Deze week wordt hard werken. Tenminste als je deze oefening met mij aan durft te gaan.

Iedere keer dat je jezelf betrapt op mopperen ga je na waarover je moppert en zet je er iets positiefs tegenover. Bijvoorbeeld: Je moppert omdat je de afwasmachine moet uitruimen. Zet daar iets positiefs tegenover. Dat je blij bent dat je een afwasmachine hebt die alles zo mooi schoon maakt bijvoorbeeld. Dat doe je bij alle negatieve gedachten. Succes!

 

Overdenken

Overdenken wat leuk was

Overdenk de komende dagen een een situatie van de dag die je leuk vond.Dat kan een gesprek zijn, een lach van iemand die je tegenkwam, of iets waar je hartelijk om moest lachen. Het maak dus niet uit of het iets kleins of iets groots was.

Kun je echt niets bedenken? Kijk dan in een fotoalbum naar een foto die een leuke herinnering bij je oproept.